Τετάρτη, 18 Ιανουαρίου 2017

Η έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών των επαγγελματιών από τα ακαθάριστα έσοδα για το 2016. Ενδεικτικά παραδείγματα


Σύμφωνα με την γενική αρχής της αυτοτέλειας των χρήσεων, οι δαπάνες στην πλειονότητά τους αναγνωρίζονται στη χρήση κατά την οποία καθίστανται δεδουλευμένες και εκκαθαρισμένες, ανεξάρτητα αν έχει καταβληθεί το αντίτιμο τους ή όχι. Όμως, αναφορικά με την έκπτωση των μη καταβληθεισών ασφαλιστικών εισφορών υπάρχει ρητή αναφορά στο άρθρο 23 του ν. 4172/2013 σχετικά με την έκπτωσή τους1

Πιο συγκεκριμένα, στο εν λόγω άρθρο αναφέρονται τα ακόλουθα:

Στην ερμηνευτική εγκύκλιο που κοινοποιήθηκε στις αρχές Ιουνίου του έτους 2015 (ΠΟΛ.1113/2.6.2015) αναφέρονται τα εξής αναφορικά με το εν λόγω θέμα:
"[...] γ) Οι μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές. Συνεπώς, οι ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί εμπρόθεσμα (εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους ή τυχόν παράτασής της), ακόμη και σε επόμενο φορολογικό έτος, εκπίπτουν από τα έσοδα του φορολογικού έτους το οποίο αφορούν.

Ασφαλιστικές εισφορές που αφορούν στα έτη 2014 και επόμενα, οι οποίες καταβάλλονται εκπρόθεσμα, εκπίπτουν κατά το έτος καταβολής τους ανεξαρτήτως του έτους που αφορούν. Στην έννοια της δαπάνης των ασφαλιστικών εισφορών, που αν δεν έχουν καταβληθεί δεν εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα περιλαμβάνονται τόσο οι εισφορές του εργοδότη, όσο και του εργαζομένου, οι οποίες, ως εμπεριεχόμενες στις αμοιβές του, βαρύνουν τον εργοδότη. Σε περίπτωση που οι εκπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές ετών 2014 και επομένων έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, αυτές θα εκπίπτουν κατά το χρόνο καταβολής τους σύμφωνα με την υπόψη ρύθμιση.

Ειδικά για το φορολογικό έτος 2014 και όσον αφορά στις υποχρεωτικές ασφαλιστικές εισφορές που αποδίδονται στα ασφαλιστικά ταμεία από τους ίδιους τους ασφαλισμένους (ΟΑΕΕ, ΤΕΒΕ, κ.λπ.), εξακολουθούν να ισχύουν τα αναφερόμενα στο αριθ. Δ12 1006031 ΕΞ 2015/19.1.2015 έγγραφό μας, δηλαδή για φυσικά πρόσωπα που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών τους που αφορούν στην περίοδο 01.01.2014 έως 31.12.2014 και τα οποία καταβάλλονται μέσα στο 2015 και μέχρι τη νόμιμη προθεσμία που ορίζει ο οικείος ασφαλιστικός φορέας ή μέχρι την τυχόν παράτασή της, μπορούν να τα εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδα του φορολογικού έτους 2014. Από 01.01.2015 θα ισχύει ο γενικός κανόνας που περιγράφεται στην παράγραφο αυτή, ανακαλουμένων του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 7 του αριθ. Δ12Α 1054299 ΕΞ 26.3.2014 και του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 6 του αριθ. Δ12Α 1170320 ΕΞ 2014/30.12.2014 εγγράφων μας2. [...]".

Με βάση όλα τα ανωτέρω πρέπει να καταστεί σαφές ότι, από το εκάστοτε φορολογικό έτος εκπίπτουν οι ασφαλιστικές εισφορές που αφορούν στο έτος αυτό και καταβάλλονται είτε εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα μέσα σ' αυτό. Επίσης, εκπίπτουν οι ασφαλιστικές εισφορές που αφορούν στο φορολογικό έτος αυτό εφόσον καταβάλλονται εμπρόθεσμα (εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους ή τυχόν παράτασής της) και στο επόμενο φορολογικό έτος. Να σημειώσουμε επίσης ότι, όπως αναφέρεται και ανωτέρω, στο έτος που καταβάλλονται εκπίπτουν και οι ασφαλιστικές εισφορές που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση (σ.σ. εκπίπτουν μόνο οι ασφαλιστικές εισφορές και όχι οι προσαυξήσεις που εμπεριέχονται στις μηνιαίες καταβολές).

Συνεπώς στο φορολογικό έτος 2016 εκπίπτουν:

α) Οι εισφορές που αφορούν στο φορολογικό έτος 2016 και καταβάλλονται εμπρόθεσμα είτε στο 2016 είτε στο 2017
β) Οι εισφορές που αφορούν στο φορολογικό έτος 2016 ή άλλα προηγούμενα έτη (π.χ. 2014 ή 2015) και έχουν καταβληθεί εκπρόθεσμα μέσα στο φορολογικό έτος 2016.
[1] Οι ακόλουθες δαπάνες δεν εκπίπτουν: 
....
γ) οι μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές,  [...].

[2] Τα εδάφια των δύο ανωτέρω αποφάσεων του Γ.Γ.Δ.Ε. που ανακλήθηκαν με την ανωτέρω απόφαση ΠΟΛ.1113/2.6.2015 είχαν ως εξής:

"[...]  7. Έπειτα από τα παραπάνω γίνεται δεκτό, ότι τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών που καταβλήθηκαν από ελεύθερους επαγγελματίες κατά τα ανωτέρω έως και την 31.3.2014 και αφορούν τη χρήση 2013 μπορούν να εκπεστούν από τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης αυτής.

Τέλος διευκρινίζεται, ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 23 του ΚΦΕ (ν.4172/2013) από την 1.1.2014 και μετά θα εκπίπτουν μόνο οι καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί έως το τέλος του οικείου έτους.  [...]".

"[...] 6. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, με το με Α.Π. Δ12Α 1054299 ΕΞ 26.3.2014 έγγραφο, έγινε δεκτό, ότι τα ποσά των ασφαλιστικών εισφορών που καταβλήθηκαν από δικηγόρους κατά τα ανωτέρω έως και την 31.3.2014 και αφορούν τη χρήση 2013 μπορούν να εκπεστούν από τα ακαθάριστα έσοδα της χρήσης αυτής.


Πηγή: Taxheaven



Παράταση εφαρμογής του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) και προγραμμάτων Αντιμετώπισης της Φτώχειας


Τροπολογία προστέθηκε στο σχέδιο νόμου «Υποχρεωτικός έλεγχος των ετήσιων και των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, δημόσια εποπτεία επί του ελεγκτικού έργου και λοιπές διατάξεις» με την οποία παρατείνεται για ένα (1) ακόμη μήνα (μέχρι 31-1-2017) το πρόγραμμα παροχής της επιδότησης σίτισης ατόμων και οικογενειών που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

Παρατείνεται επίσης μέχρι την 31.1.2017 η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος " Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης " που υλοποιείται σε τριάντα (30) μικρούς και μεσαίους Δήμους της Χώρας (ισχύει και σήμερα καθώς με το άρθρο 22 του ν.4445/2016 το εν λόγω πρόγραμμα εφαρμόσθηκε στο σύνολο των Δήμων της Χώρας).

Τέλος παρατείνεται για  δυο (2) ακόμη μήνες (μέχρι 28-2-2017) το πρόγραμμα Κοινωνικών Δομών Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας.


Αιτιολογική Έκθεση
Με την παρούσα ρύθμιση προτείνεται η παράταση εφαρμογής προγραμμάτων κοινωνικής προστασίας για την ακώλυτη εξυπηρέτηση αναγκών των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού.

Επί της παραγράφου 1:
Το πρόγραμμα λήψης άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης παρατάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 46 του ν. 4403/2016 (Α' 125). Προτείνεται μηνιαία παράταση αποκλειστικά της περιόδου επιδότησης σίτισης του άρθρου 3 του ν. 4320/2015 (Α' 29), ώστε να καλυφθεί το διάστημα μέχρι την ενεργοποίηση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (άρθρο 22 του ν. 4445/2016, Α' 236) και την έναρξη της διαδικασίας των πληρωμών εντός Φεβρουαρίου. Η ανωτέρω παράταση αφορά στους δικαιούχους, που έχουν μόνιμη κατοικία σε Δήμους, στους οποίους δεν εφαρμόζεται η πρώτη φάση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης του άρθρου 235 του ν. 4389/2016 (Α' 94).

Επί της παραγράφου 2:
Σκοπείται η παράταση της βαθμιαίας εφαρμογής του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (Κ.Ε.Α.) του άρθρου 235 του ν. 4389/2016 σε τριάντα Δήμους για έναν ακόμη μήνα και έως την ενεργοποίηση των προβλεπόμενων διαδικασιών καθολικής εφαρμογής του Κ.Ε.Α. του άρθρου 22 του ν. 4445/2016 (Α'236). Καλύπτεται το χρονικό διάστημα έως την έναρξη της διαδικασίας καταβολής της εισοδηματικής ενίσχυσης εντός Φεβρουαρίου.

Επί των παραγράφων 3 και 4:
Οι Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας (Δομές Φτώχειας) είχαν ενταχθεί ως δράση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» του ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2007-2013, με σκοπό τη δημιουργία ενός πλέγματος δομών κοινωνικής προστασίας σε επίπεδο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' βαθμού. Η συγχρηματοδοτούμενη από το ΕΣΠΑ περίοδος λειτουργίας τους έληξε στις 30.9.2015. Στο ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2014-2020, προβλέπεται η ένταξη νέων δομών αντιμετώπισης της φτώχειας, συγχρηματοδοτούμενων από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα των 13 Περιφερειών της χώρας. Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία ένταξης των δράσεων-δομών αυτών, με τη δημοσίευση των σχετικών προσκλήσεων και την υποβολή και αξιολόγηση των προτάσεων των δυνητικών δικαιούχων, που επίσης θα λειτουργήσουν τις δομές σε επίπεδο ΟΤΑ α' βαθμού. Προκειμένου να μην σταματήσει η κάλυψη των ωφελούμενων από τις δομές αυτές στο διάστημα μεταξύ της λήξης της πρώτης συγχρηματοδοτούμενης περιόδου του ΕΣΠΑ 2007-2013 και της έναρξης των ενταγμένων στη νέα περίοδο του ΕΣΠΑ 2014-2020 δομών, με νομοθετικές ρυθμίσεις εξασφαλίστηκε η λειτουργία των δομών με χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους μέχρι 31.12.2016 (άρθρο έβδομο του ν. 4432/2016, Α' 212). Οι επιδιωκόμενοι στόχοι των προτεινόμενων διατάξεων συνίστανται στη διατήρηση της οικονομικής βιωσιμότητας των Δομών Φτώχειας και στην απρόσκοπτη συνέχιση της παροχής υπηρεσιών προς τους ωφελούμενους για δύο ακόμη μήνες, ήτοι έως 28.2.2017, και μέχρι την έναρξη λειτουργίας των νέων δομών του ΕΣΠΑ 2014-2020.


Τροποποιούμενες - Καταργούμενες Διατάξεις

Αντικατάσταση του εδαφίου α' της παρ. 1 του άρθρου εβδόμου του ν. 4432/2016 (Α' 212):
«1. Οι «Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας», μετά τη λήξη της παράτασης (31.10.2016), που χορηγήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 45 του ν. 4403/2016 (Α' 125), παρατείνονται για δύο (2) ακόμη μήνες, ήτοι από 1.11.2016 έως 31.12.2016».

Αντικατάσταση του εδαφίου α' της παρ. 2 του άρθρου εβδόμου του ν. 4432/2016:

«2. Η χρηματοδότηση αφορά σε υπηρεσίες, που παρέχονται από 1.11.2016 έως 31.12.2016 και υλοποιούνται μέσω προγραμματικών συμβάσεων χωρίς υποχρέωση υποβολής εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης».

Προτεινόμενη Ρύθμιση
Άρθρο ...
Παράταση προγραμμάτων καταπολέμησης της φτώχειας

1. Η παροχή της επιδότησης σίτισης του άρθρου 3 του ν. 4320/2015 (Α' 29), που παρατάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 46 του ν. 4403/2016 (Α' 125), παρατείνεται για έναν (1) ακόμη μήνα, ήτοι από 1.1.2017 έως 31.1.2017.

2. Η πρώτη φάση του προγράμματος «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης», που εφαρμόζεται σε τριάντα (30) μικρούς και μεσαίους Δήμους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 235 του ν. 4389/2016 (Α' 94), παρατείνεται για έναν (1) ακόμη μήνα, ήτοι από 1.1.2017 έως 31.1.2017.

3. Το εδάφιο α' της παρ. 1 του άρθρου εβδόμου του ν. 4432/2016 (Α' 212) αντικαθίσταται από την έναρξη ισχύος του, ως εξής:
«Οι «Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας», μετά τη λήξη της παράτασης (31.10.2016), που χορηγήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 45 του ν. 4403/2016 (Α' 125), παρατείνονται για τέσσερις (4) ακόμη μήνες, ήτοι από 1.11.2016    έως 28.2.2017».

4. Το εδάφιο α' της παρ. 2 του άρθρου εβδόμου του ν. 4432/2016 αντικαθίσταται από την έναρξη ισχύος του , ως εξής:
«Η χρηματοδότηση αφορά σε υπηρεσίες, που παρέχονται από 1.11.2016 έως 28.2.2017    και υλοποιούνται μέσω προγραμματικών συμβάσεων χωρίς υποχρέωση υποβολής εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης».


ΕΚΘΕΣΗ Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 2 του Συντάγματος)
Επί τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Υποχρεωτικός έλεγχος των ετήσιων και των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, δημόσια εποπτεία επί του ελεγκτικού έργου και λοιπές διατάξεις».

Α. Με την προτεινόμενη τροπολογία παρατείνονται από τη λήξη τους (31-12-2016), και για:

(i) ένα (1) ακόμη μήνα (μέχρι 31-1-2017):

-το πρόγραμμα παροχής της επιδότησης σίτισης ατόμων και οικογενειών που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

-η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος " Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης " που υλοποιείται σε τριάντα (30) μικρούς και μεσαίους Δήμους της Χώρας ( ισχύει και σήμερα καθώς με το άρθρο 22 του ν.4445/2016 το εν λόγω πρόγραμμα εφαρμόσθηκε στο σύνολο των Δήμων της Χώρας).

(ii) δυο (2) ακόμη μήνες (μέχρι 28-2-2017) το πρόγραμμα Κοινωνικών Δομών Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας.

Β. Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλούνται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα:

Επί του τακτικού προϋπολογισμού:

Δαπάνη ποσού 13,5 εκ. ευρώ περίπου, από την παράταση κατά ένα (1) μήνα του προγράμματος επιδότησης σίτισης.

Επί του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων:

Δαπάνη ποσού 2,2 εκ. ευρώ περίπου, από την παράταση κατά δυο (2) μήνες του κοινωφελούς προγράμματος " Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας


ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ (άρθρο 75 παρ. 3 του Συντάγματος)
Στο σχέδιο νόμου «Υποχρεωτικός έλεγχος των ετήσιων και των ενοποιημένων χρηματοοικονομικών καταστάσεων, δημόσια εποπτεία επί του ελεγκτικού έργου και λοιπές διατάξεις».

Από τις διατάξεις του προτεινόμενης τροπολογίας προκαλούνται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα:

I. Επί του τακτικού προϋπολογισμού:

Δαπάνη ύψους 13,5 εκ. ευρώ περίπου, από την παράταση κατά ένα (1) μήνα (μέχρι 31-1-2017), του προγράμματος επιδότησης σίτισης, η οποία θα αντιμετωπιστεί από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Επί του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων:

Δαπάνη ποσού 2,2 εκ. ευρώ περίπου, από την παράταση κατά δυο (2) μήνες (μέχρι 28-2-2017), του κοινωφελούς προγράμματος " Κοινωνικές Δομές Άμεσης Αντιμετώπισης της Φτώχειας ", η οποία θα αντιμετωπιστεί από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ.


Πηγή: Taxheaven 

Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2017

Γ. Χριστόπουλος: «Πως θα φορολογηθούν όσοι είχαν εισόδημα από περιστασιακή απασχόληση»


Mε την τροπολογία όπως προστέθηκε με το άρθρο 100 του Ν. 4446/2016 (ΦΕΚ Α' 240/22-12-2016) και ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι 22/12/2016, παρατάθηκε η υφιστάμενη όμοια ρύθμιση της παρ. 35 του άρθρου 72 του Κ.Φ.Ε., των ετών 2014 και 2015 και για το φορολογικό έτος 2016.

Σύμφωνα με την ρύθμιση για τα εισοδήματα που αποκτούν οι περιστασιακά ή ευκαιριακά απασχολούμενοι (άνεργοι, νοικοκυρές, φοιτητές, συμμετέχοντες σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.λπ.) και εφόσον αυτοί δεν είναι επιτηδευματίες, δηλαδή δεν έχουν κάνει έναρξη εργασιών, έχει εφαρμογή, η ενιαία κλίμακα των μισθωτών/συνταξιούχων/επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Αντιμετωπίζονται επομένως φορολογικά, ως εισόδημα από μισθωτή εργασία, υπολογιζόμενου του ποσού της μείωσης φόρου που έχουν οι μισθωτοί και συνταξιούχοι οι οποίοι φορολογούνται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 15 και την παρ. 1 του άρθρου 16.

Θα έχουν δηλαδή και οι φορολογούμενοι αυτοί την μείωση του φόρου. υπολογιζόμενου του ποσού της μείωσης φόρου των 1.900 έως 2.100 ευρώ, εφόσον το πραγματικό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ.

Όταν το πραγματικό εισόδημα των φορολογουμένων υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται με την προαναφερθείσα ενιαία κλίμακα μη εφαρμοζόμενων των μειώσεων του άρθρου 16 του ν. 4172/2013.

Ας δούμε την διατύπωση:
«Μετά την παράγραφο 35 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Α' 167) προστίθεται παράγραφος 35Α, ως εξής:
«35.Α. Όταν το πραγματικό εισόδημα των φορολογουμένων κατά το φορολογικό έτος 2016 δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία απαιτείται η υποβολή δήλωση έναρξης εργασιών ή ατομική αγροτική δραστηριότητα, το εισόδημα αυτό, εξαιρουμένου του εισοδήματος από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων, φορολογούνται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 15 και την παρ. 1 του άρθρου 16.
Εάν το πραγματικό εισόδημα της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 29.
Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται και για τους φορολογούμενους που διέκοψαν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, για το εισόδημα που απέκτησαν μετά τη διακοπή της.»

Παράδειγμα: Φοιτητής με αμοιβή από περιστασιακή εργασία: 
Φοιτητής 19 ετών στο 2016 είχε εισπράξει από μία επιχείρηση για έκτακτη αμοιβή, π.χ. διανομή διαφημιστικών φυλλαδίων το ποσό 1.800 ευρώ και από άλλη  για παρόμοιες έκτακτες και ευκαιριακές εργασίες το ποσό 1.200 ευρώ (για τις οποίες δεν απαιτείται η υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών).

Οι καταβολές έγιναν από τις επιχειρήσεις με απόδειξη επαγγελματικής δαπάνης (τίτλο κτήσης), που εξέδωσαν και παρακράτησαν (έναντι του οφειλόμενου με τις γενικές διατάξεις) φόρο 20%, ήτοι 3.000 Χ 20% = 600 ευρώ και χαρτόσημο 3,6%, ήτοι 3.000Χ3,6%= 108 ευρώ.

Ο φοιτητής φιλοξενείται στους γονείς του και βέβαια υποχρεούται να υποβάλει δική του δήλωση, γιατί σύμφωνα με το άρθρο 67 του ΚΦΕ-ν.4172/2013 και την ΠΟΛ.1067/20.3.2015, υποχρέωση να υποβάλλει φορολογική δήλωση (έντυπο Ε1), έχει κάθε φυσικό πρόσωπο, εφόσον έχει την κατοικία του στην Ελλάδα, έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του και αποκτά πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα,  φορολογούμενο με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλιμακίων ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενο, ανεξάρτητα από το αν είναι εξαρτώμενο μέλος ή όχι.

Επίσης  στην παραπάνω ΠΟΛ.1067/20.3.2015 διευκρινίζεται ότι, με τις κοινοποιούμενες διατάξεις δεν προβλέπεται, πλέον, εξαίρεση από την υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τα ενήλικα τέκνα (π.χ. φοιτητές κ.λπ.), ακόμα και εάν αυτά αναγνωρίζονται ως εξαρτώμενα μέλη του φορολογούμενου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του παρόντος Κώδικα, εφόσον αποκτούν εισόδημα.

Αν δεν έχει άλλα εισοδήματα και διαθέτει επίσης κι ένα αυτοκίνητο με αντικειμενική δαπάνη 2.500 ευρώ και επειδή το πραγματικό του εισόδημα είναι μικρότερο από το εισόδημα με βάση τα τεκμήρια του που είναι 5.500 ευρώ (2.500 από το αυτοκίνητο και 3.000 ευρώ από την ελάχιστη ετήσια αντικειμενική δαπάνη, που ορίζει η  περ. θ΄ της παρ. 1 του άρθρου 31 του ΚΦΕ-Ν. 4172/2013) τότε θα φορολογηθεί ως ακολούθως:

Διευκρίνιση: σύμφωνα με την ΠΟΛ.1047/12.2.2015 χαρακτηρίζεται ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες και «τα εισοδήματα που αποκτούν φοιτητές, μεταπτυχιακοί φοιτητές, υποψήφιοι διδάκτορες κ.λ.π. εξαιτίας της συμμετοχής τους σε ερευνητικά προγράμματα, καθώς επίσης και οι περιπτώσεις απόκτησης εισοδημάτων από περιστασιακά απασχολούμενους όπως φοιτητές, νοικοκυρές, άνεργοι κ.λπ. που συμμετέχουν σε εργασίες όπως, έρευνες αγοράς, συγκέντρωση ερωτηματολογίων, συλλογή παλιών αντικειμένων ή σιδήρων και οι οποίοι αποκτούν ευκαιριακά εισόδημα».

Η παραπάνω περίπτωση του φοιτητή εμπίπτει στις διατάξεις της περ.β' παρ.2 άρθρου 12 του ΚΦΕ-Ν.4172/2013, και σύμφωνα με την ΠΟΛ.1047/12.2.2015 διενεργείται παρακράτηση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 60 του ν.4172/2013.

Δηλαδή παρακράτηση φόρου με βάση την κλίμακα της παραγράφου 1 του άρθρου 15 και του άρθρου 16 μετά από προηγούμενη αναγωγή του σε ετήσιο.

Συνεπώς σχετικά με το ποσό 3.000 ευρώ που δόθηκε από τις επιχειρήσεις με τίτλο κτήσης (πρώην απόδειξη δαπάνης), δεν έπρεπε να διενεργηθεί καμία παρακράτηση φόρου, με βάση  την κλίμακα της παραγράφου 1 του άρθρου 15 και του άρθρου 16, παρά μόνο να αποδοθεί το χαρτόσημο και Ο.Γ.Α. χαρτοσήμου, ήτοι 108 ευρώ επί των εν λόγω  αμοιβών (3,6% Χ 3.000 ευρώ). Σχετικά με το χαρτόσημο βλ. την ΠΟΛ.1029/22.1.2014 
Χρόνος απόδοσης οφειλομένων τελών χαρτοσήμου σε ειδικές περιπτώσεις καθώς και της ειδικής εισφοράς δακοκτονίας.



Πηγή: Taxheaven 

Δευτέρα, 16 Ιανουαρίου 2017

Από 17 Γενάρη καταγραφή ζημιών λόγω του χιονιά


«Άδικη» χαρακτήρισε την ανησυχία των αγροτών ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Γιάννης Τσιρώνης, σε δηλώσεις του από τη Λαμία, τονίζοντας ότι «από την Τρίτη 17 Ιανουαρίου αρχίζει η καταγραφή από τα ειδικά συνεργεία του ΕΛΓΑ» και σημείωσε ότι «ο ΕΛΓΑ θα πρέπει να έρθει πιο κοντά στους αγρότες και οι αγρότες να δείχνουν περισσότερη εμπιστοσύνη στον ΕΛΓΑ».

Μάλιστα, ο κ. Τσιρώνης σημείωσε ότι «το 85% των αγροτών θα έχουν μειωμένες υποχρεώσεις» ενώ επανέλαβε και τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την μείωση του κόστους παραγωγής στην κτηνοτροφία και ιδιαίτερα για τη μείωση του κόστους των ζωοτροφών, που, όπως είπε, «αποτελούν το 70% του κόστους παραγωγής».

Με την ευκαιρία ο κ. Τσιρώνης έστειλε και ένα μήνυμα σχετικά με τις κινητοποιήσεις των αγροτών. «Σεβόμαστε απολύτως όλες τις κινητοποιήσεις. Υπάρχουν όμως κάποιοι που βγαίνουν στο δρόμο για να φύγει η Ελλάδα από την ΕΕ. Είναι σεβαστή η άποψη σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά η πλειοψηφία του ελληνικού λαού δεν επιθυμεί κάτι τέτοιο, αλλά ούτε και υπάρχουν και παραδείγματα χώρων στις οποίες επικρατούν καλύτερες συνθήκες έξω από την ΕΕ. Υπάρχουν όμως και οι άλλοι που βγαίνουν στους δρόμους για να ρίξουν την κυβέρνηση. Με αυτούς δεν μπορούμε ούτε να συζητάμε» είπε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Τσιρώνης.

Ο αναπληρωτής υπουργός, αναφερόμενος στην οικονομία, σημείωσε ότι «η οικονομία της χώρας σταθεροποιείται» και η χώρα μας «αναδεικνύεται σε φάρο ασφαλείας της περιοχής».

Μιλώντας για την πορεία της αξιολόγησης, τόνισε με έμφαση ότι «η χώρα μας υπέγραψε μια συμφωνία με όλους τους θεσμούς» και προσέθεσε ότι «σε αυτή τη συμφωνία είμαστε απόλυτα συνεπείς στις υποχρεώσεις μας».

Ο κ. Τσιρώνης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στα σενάρια τα οποία αναπαράγονται σε σχέση με την αξιολόγηση, λέγοντας πως «διαδίδουν κάποιοι ότι δεν θα κλείσει η αξιολόγηση, για να δημιουργηθούν προβλήματα στην κυβέρνηση. Εάν οι εταίροι ήθελαν να δημιουργήσουν πρόβλημα στην κυβέρνηση δεν θα έκλεινε η πρώτη αξιολόγηση...» όπως χαρακτηριστικά σημείωσε.

Τέλος, αναφερόμενος στα εκλογικά σενάρια τα οποία βλέπουν το φως της δημοσιότητας, τόνισε με έμφαση ότι «δεν υπάρχει λόγος πρόωρης προσφυγής στις κάλπες» για να συμπληρώσει πως «αυτά τα σενάρια στερούνται κάθε σοβαρότητας, αφού άλλωστε άρχισαν να διακινούνται αμέσως μετά τις προηγούμενες εκλογές».

Ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αυτή την ώρα έχει συναντήσεις με αγρότες της Φθιώτιδας, με τους οποίους συζητά για τις ζημιές που υπέστησαν από την πρόσφατη κακοκαιρία.


Πηγή: agronews.gr


Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2017

Παροχή διευκρινίσεων για την ιδιότητα του κατ' επάγγελμα αγρότη


Σύμφωνα με την απόφαση ΔΕΑΦ 1000637 ΕΞ 2017/2.1.17 της ΑΑΔΕ η οποία δόθηκε σήμερα στην δημοσιότητα :

Σύμφωνα με τη υποπερίπτωση α/αε της παραγράφου 1 του άρθρου 65 του ν.4389/2016 (Φ.Ε.Κ. 94 Α'), που τροποποιεί την παρ. 1 του άρθρου 2 του ν.3874/2010 μια από τις βασικές προϋποθέσεις για να χαρακτηρισθεί κάποιος ως επαγγελματίας αγρότης είναι να τηρεί λογιστικά βιβλία, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Με την παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 4172/2013 (Φ.Ε.Κ. 167 Α'), όπως τροποποιήθηκε με την περ. α' της παρ. 6 του άρθρου 22 του ν. 4223/2013 (Φ.Ε.Κ. 287 Α'), ορίζεται ότι ειδικά για τον προσδιορισμό του εισοδήματος από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, στα έσοδα από επιχειρηματικές συναλλαγές περιλαμβάνονται τα έσοδα από την παραγωγή γεωργικών, πτηνοτροφικών, κτηνοτροφικών, δασοκομικών, υλοτομικών και αλιευτικών προϊόντων.

Με την παρ. 1 του άρθρου 13 του ν.4174/2013 (Φ.Ε.Κ. 170 Α'), ορίζεται ότι κάθε πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα υποχρεούται να τηρεί αξιόπιστο λογιστικό σύστημα και κατάλληλα λογιστικά αρχεία σύμφωνα με τα λογιστικά πρότυπα που προβλέπονται στην ελληνική νομοθεσία, για τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων και άλλων πληροφοριών σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία. Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου, το λογιστικό σύστημα και τα λογιστικά αρχεία εξετάζονται ως ενιαίο σύνολο και όχι αποσπασματικά τα επιμέρους συστατικά τους, σε ό,τι αφορά την αξιοπιστία και την καταλληλότητά τους.

Με την παράγραφο 2 του άρθρου 1 του ν.4308/2014 (Φ.Ε.Κ. 251 Α'), όπως ισχύει, ορίζονται οι οντότητες που εφαρμόζουν τις ρυθμίσεις των Ελληνικών Λογιστικών Πρότυπων. Συγκεκριμένα, με την περίπτωση γ της εν λόγω παραγράφου συμπεριλαμβάνεται η ετερόρρυθμη εταιρεία, η ομόρρυθμη εταιρεία, η ατομική επιχείρηση και κάθε άλλη οντότητα που υποχρεούται στην εφαρμογή αυτού του νόμου από φορολογική ή άλλη νομοθετική διάταξη.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω προκύπτει ότι οι αγρότες-φυσικά πρόσωπα, ως οντότητες της παραγράφου (2γ) του άρθρου 1 του ν.4308/2014 εφόσον αποκτούν εισόδημα από ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, καταρχήν εφαρμόζουν τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού, ήτοι έχουν υποχρέωση τήρησης βιβλίων. Συνεπώς την ιδιότητα φυσικού προσώπου ως κατ' επάγγελμα αγρότη, όπως ορίζεται στο άρθ.65 του 4389/2016, έχουν όσοι ασκούν ατομική αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και έχουν υποχρέωση τήρησης βιβλίων, ανεξαρτήτως υπαγωγής αυτών σε καθεστώς Φ.Π.Α. και ανεξαρτήτως υποχρέωσης ενημέρωσης ή μη των λογιστικών αρχείων (βιβλίων).



Πηγή: Taxheaven 

Αυτές είναι οι αποδείξεις που θα «χτίζουν» το αφορολόγητο - Υπουργική απόφαση για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές


Υπεγράφη από την Υφυπουργό Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου η υπουργική απόφαση που καθορίζει τις κατηγορίες δαπανών οι οποίες υπολογίζονται στο ελάχιστο ποσό που πρέπει να πραγματοποιήσουν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής μισθωτοί, συνταξιούχοι και κατ’ επάγγελμα αγρότες για το φορολογικό έτος 2017, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4446/2016. Η απόφαση καθορίζει, επίσης, ποιές κατηγορίες από τους παραπάνω φορολογούμενους εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής για την πραγματοποίηση των δαπανών τους αλλά απαιτείται να προσκομίσουν αποδείξεις σύμφωνα με την προβλεπόμενη κλίμακα.

Στόχος του μέτρου είναι η φορολογική συμμόρφωση των επαγγελματιών και επιχειρήσεων μέσω της ενθάρρυνσης των φορολογούμενων να προτιμούν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και όχι η φορολογική επιβάρυνση για όσους δεν συμπληρώσουν το ελάχιστο ποσό δαπανών. Για το λόγο αυτό έχει επιλεγεί ένας συνδυασμός εύλογου ποσού δαπανών και σχετικά περιορισμένων εξαιρούμενων κατηγοριών, ώστε να μην δυσκολεύονται οι φορολογούμενοι να συμπληρώσουν το όριό τους.

Στο ελάχιστο απαιτούμενο ποσοστό υπολογίζονται δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών που χαρακτηρίζονται καταναλωτικές, δηλαδή εφόσον περιλαμβάνονται στις ακόλουθες ομάδες του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ.:

- Ομάδα 1 (Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά).
- Ομάδα 2 (Αλκοολούχα ποτά και  καπνός).
- Ομάδα 3 (Ένδυση και υπόδηση).
- Ομάδα 4 (Στέγαση), εξαιρουμένων των ενοικίων.
- Ομάδα 5 (Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες).
- Ομάδα 7 (Μεταφορές), εξαιρουμένης της δαπάνης για τέλη κυκλοφορίας και της αγοράς οχημάτων, πλην των ποδηλάτων.
- Ομάδα 8 (Επικοινωνίες).
- Ομάδα 9 (Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες), εξαιρουμένης της αγοράς σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών.
- Ομάδα 10 (Εκπαίδευση).
- Ομάδα 11 (Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια).
- Ομάδα 12 (Άλλα αγαθά και υπηρεσίες).

Σημειώνουμε ότι δεν συμπεριλαμβάνεται η Ομάδα 6 (Υγεία) καθώς οι σχετικές δαπάνες εμπίπτουν σε άλλη διάταξη του Ν. 4446/2016.

Διευκρινίζεται ακόμη ότι δεν συμπεριλαμβάνονται δαπάνες που δεν είναι καταναλωτικές και ως εκ τούτου δεν περιλαμβάνονται στους παραπάνω δείκτες. Τέτοιες είναι ενδεικτικά οι δαπάνες για αγορά κατοικίας, πληρωμή φόρων, δόσεις στεγαστικών δανείων, αγορά επενδυτικών προϊόντων (μετοχών, ομολόγων κλπ).

Εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, αλλά υποχρεούνται να προσκομίσουν αποδείξεις ίσης αξίας: οι φορολογούμενοι εβδομήντα (70) ετών και άνω, άτομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση, οι φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ν. 4172/2013, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα και φορολογούνται με την κλίμακα από μισθωτή εργασία και συντάξεις. Τα ίδια ισχύουν και για τις παρακάτω κατηγορίες: Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στο εξωτερικό, ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων, φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι φορολογούμενοι που δεν έχουν εισόδημα από καμία κατηγορία ή έχουν εισόδημα μόνο από κεφάλαιο ή/και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ, σύμφωνα με την περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν.4172/2013, οι φορολογούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, για τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματός τους, σύμφωνα με την περ. δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 34 του ν.4172/2013, οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία, οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).

Εξαιρούνται από την υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής και προσκόμισης αποδείξεων για την πραγματοποίηση δαπανών, οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί, εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα και οι φυλακισμένοι.

Τέλος, διευκρινίζεται ότι το ποσό των  δαπανών δηλώνεται ατομικά από κάθε σύζυγο ή από κάθε μέρος συμφώνου συμβίωσης. Σε περίπτωση που καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον ποσό δύναται κατά την εκκαθάριση να μεταφερθεί στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστου απαιτούμενου ποσού δαπανών.

Επισημαίνεται ότι η χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής δεν απαλλάσσει τις επιχειρήσεις από την υποχρέωση έκδοσης αποδείξεων.



Πηγή: Taxheaven

Τρίτη, 10 Ιανουαρίου 2017

Διευκρινίσεις σχετικά με τη φορολόγηση των αγροτών


Σε ερώτηση βουλευτών οι οποίοι ζητούσαν διευκρινίσεις σχετικά με την φορολόγηση των αγροτών μετά και τις νέες διατάξεις του ν.4387/2016, απάντησε η Υφυπουργός κα Αικ. Παπανάτσιου.

Οι διευκρινίσεις που ζήτησαν οι βουλευτές: 

•  Η παρ. 6 του Άρθρου 112 του Ν 4387/2016 έχει εφαρμογή και στις τρεις υφιστάμενες σήμερα κατηγορίες ασκούντων αγροτική δραστηριότητα;
•  Σε περίπτωση ζημίας από την ασκούμενη αγροτική δραστηριότητα ή χαμηλότερου γεωργικού εισοδήματος από το άθροισμα τόκων, μερισμάτων και ενοικίων που δεν αποτελούν προϊόν επαγγελματικής δραστηριότητας, θα επιφέρει απώλεια της ιδιότητας του ενεργού και κατά κύριο επάγγελμα αγρότη;
•  Με βάση ποιο στοιχείο θα γίνεται ο προσδιορισμός των επιδοτήσεων προκειμένου να κατανεμηθούν φορολογικά, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 112 του νόμου 4387/2016;
•  Δεδομένου ότι στο τρέχον φορολογικό έτος (2016) έγιναν και πληρωμές επιδοτήσεων που αφορούν παλαιότερα έτη, κατά τα οποία υπήρχε διαφορετική φορολογική αντιμετώπιση αυτών, πως θα γίνει η φορολογική αποτύπωσή τους και εν τέλει η φορολόγησή τους;


Η απάντηση της Υφυπουργού:

Η παρ. 6 του αρ. 112 του ν.4387/2016 αντικαθιστά την παρ. 3 του άρθρου 29 του Ν. 4172/2013 (Α' 167). Συγκεκριμένα, καταργείται ο συντελεστής δεκατρία τοις εκατό (13%) για τα κέρδη από ατομική αγροτική επιχείρηση. Με τη νέα διάταξη, τα κέρδη από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογούνται πλέον αυτοτελώς με την κλίμακα της παραγράφου 1 του άρθρου 15, χωρίς δηλαδή τα εισοδήματα αυτά να αθροίζονται με τυχόν εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα και από μισθούς και συντάξεις. Αυτό σημαίνει ότι εάν κάποιος έχει εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και από μισθωτή εργασία και συντάξεις (που φορολογούνται αθροιστικά) και παράλληλα έχει και εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, η κλίμακα του άρθρου 15 εφαρμόζεται αυτοτελώς για το εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα και ξεχωριστά για το άθροισμα του εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα και του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις (σχετική η ΠΟΛ.1107/18.7.2016). Επίσης, σε περίπτωση που το εισόδημα προκύπτει μόνο από ατομική αγροτική, επιχείρηση τότε ο φόρος μειώνεται κατά το ποσό που προβλέπεται στο άρθρο 16 (αφορολόγητο). Στην περίπτωση, που αποκτάται εισόδημα από μισθούς και συντάξεις μαζί με εισόδημα αγροτικής επιχείρησης, οι μειώσεις του φόρου που προβλέπονται στο άρθρο 16 υπολογίζονται μία φορά για το σύνολο των εισοδημάτων.

Είναι σαφές ότι κατά την εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης δεν γίνεται καμία διάκριση σχετικά με το εάν κάποιος έχει ενταχθεί ή όχι σε κάποιο από τα καθεστώτα του ΦΠΑ (έμμεση φορολογία). Για την άμεση φορολογία η αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα διέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 4172/2013 και όπως έχει διευκρινιστεί και με την ΠΟΛ.1116/10.6.2015, για όσους δηλώσουν εισόδημα από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση του εντύπου Ε3 (Πίνακας ΣΤ), ανεξάρτητα από το αν υπάρχει απαλλαγή ή όχι από την τήρηση βιβλίων του Κ.Φ.Α.Σ. και την ένταξη τους ή όχι στο ειδικό ή στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α.

Η Δ/νση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας της Γ.Γ.Δ.Ε. βρίσκεται ήδη σε επικοινωνία με τη Δ/νση Πληρωμών Αγρ. Ενίσχυσης του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ούτως ώστε οι βεβαιώσεις που θα χορηγεί ο ΟΠΕΚΕΠΕ (και κατ’ επέκταση, η καταχώρησή τους στο Έντυπο Ε3) θα φέρουν τους απαραίτητους χαρακτηρισμούς για την ορθή φορολογική αντιμετώπιση των αγροτικών επιδοτήσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 112 του ν.4387/2016 (σχετικό το ΔΕΑΦ A 1167359 ΕΞ 2016/18.11.2016).

Διευκρινίζεται τέλος ότι οι επιδοτήσεις/ενισχύσεις και αποζημιώσεις που αφορούν σε προγενέστερες χρήσεις συνοδεύονται με σχετικές βεβαιώσεις που πιστοποιούν σε ποια χρήση αντιστοιχούν και θα δηλωθούν με συμπληρωματικές δηλώσεις στα έτη που δημιουργήθηκε το δικαίωμα γι αυτές τις επιδοτήσεις. Η καταχώρηση των αγροτικών αυτών επιδοτήσεων/ενισχύσεων στις συμπληρωματικές δηλώσεις, θα γίνεται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες οδηγίες της Διοίκησης (σχετική η ΠΟΛ.1116/10.6.2015).



Πηγή: Taxheaven 

Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2017

Προς παράταση 2 μηνών οι ηλεκτρονικές δηλώσεις πόθεν έσχες


Παράταση τουλάχιστον δυο μηνών για την υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης πόθεν θα προβλέπει , σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΙ , τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή από τα συναρμόδια υπουργεία Δικαιοσύνης και Οικονομικών.

Η παράταση δίδεται μετά τις προσφυγές των δικαστών αλλά και αιτήματα άλλων υπόχρεων, όπως οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών σταθμών, που θεωρούν αντισυνταγματικό τον τρόπο υποβολής, έτσι ώστε να εκδοθεί απόφαση από το Συμβούλιο Επικρατείας.

Η προσφυγή των δικαστών θα συζητηθεί στις 13 Ιανουαρίου και η απόφαση αναμένεται τουλάχιστον εντός διμήνου.

Μάλιστα το ΣτΕ έχει ήδη αναστείλει την υποχρέωση των δικαστών να υποβάλλουν πόθεν έσχες μέχρι τις 15 Ιανουαρίου.


Πηγή: Taxheaven 

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ πρέπει να ενημερώνει τις τράπεζες για το ακατάσχετο των επιδοτήσεων των αγροτών


Απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή Λ. Αυγενάκη σχετικά με τα μέτρα που προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση αναφορικά με τις κατασχέσεις επιδοτήσεων, ενισχύσεων και αποζημιώσεων από τον ΕΛΓΑ, οι οποίες πραγματοποιούνται από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων αγροτών, έδωσε η υφυπουργός οικονομικών κα Αικ.Παπανάτσιου.

Πιο συγκεκριμένα, στην έγγραφη απάντηση αναφέρονται τα εξής:

"Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του ν.δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), όπως ισχύει και του άρθρου 48 παρ. 1 του ν. 4174/2013, ο Προϊστάμενος τηςΔ.Ο.Υ. έχει την υποχρέωση να επιδιώξει την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών προς το Δημόσιο καθώς και τη διακοπή της παραγραφής τους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτών, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα αναγκαστικά, ποινικά και λοιπά μέτρα κατά των οφειλετών, μεταξύ των οποίων και η κατάσχεση εις χείρας τρίτων.

 Επίσης, με τη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 4 του Κ.Ε.Δ.Ε. σε συνδυασμό με την αριθμ. Δ6Α 1054391 ΕΞ 2014/1.4.2014 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων περί μεταβίβασης αρμοδιοτήτων σε όργανα της Φορολογικής Διοίκησης, παρέχεται η ευχέρεια στον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη να περιορίσει με αιτιολογημένη Απόφασή του το ποσό ή ποσοστό της κατάσχεσης που του επιβλήθηκε υπό προϋποθέσεις που ορίζονται στην ΠΟΛ.1092/3.4.2014 εγκύκλιο της Διοίκησης.

 Επιπρόσθετα, με τη διάταξη του άρθρου 31 παρ. 2 του Κ.Ε.Δ.Ε., όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 του ν. 4336/2015 (ΦΕΚ. 94Α/14-08-2015), ισχύει το ακατάσχετο καταθέσεων σε πιστωτικά ιδρύματα για έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα για κάθε φυσικό πρόσωπο μέχρι το ποσό των χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ μηνιαίως. Σε περίπτωση που υπάρχει λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων, θα πρέπει να γνωστοποιηθεί αποκλειστικά και μόνο ο λογαριασμός αυτός. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ο μοναδικός τραπεζικός λογαριασμός (σχετ. ΠΟΛ.1222/6.10.2015 & ΠΟΛ.1182/25.7.2014).

 Περαιτέρω, στη διάταξη της περίπτωσης α' της παραγράφου 1 του άρθρου 32 του ν. 4314/2014 (ΦΕΚ. 265Α’) ρητά ορίζεται ότι δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται με τυχόν οφειλές του δικαιούχου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία οι προκαταβολές και οι ενδιάμεσες πληρωμές των δικαιούχων για την υλοποίηση των πράξεων που συγχρηματοδοτούνται από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Στην περίπτωση αυτή παραμένουν σε ισχύ οι γενικές διατάξεις περί φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων, χωρίς όμως τον όρο της παρακράτησης. Αντίθετα, οι τελικές πληρωμές των ανωτέρω δικαιούχων, μετά την ολοκλήρωση του έργου,δύνανται να κατάσχονται, συμψηφίζονται, παρακρατούνται ή να αποδίδονται για λογαριασμό του δικαιούχου και καταβάλλονται με την υποχρεωτική προσκόμιση αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Ο διατάκτης της πληρωμής κατά την έκδοση της απόφασης έγκρισης της πληρωμής ορίζει ρητά ότι η ενίσχυση αυτή εμπίπτει στς ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου και αν η πληρωμή αφορά προκαταβολή, ενδιάμεση ή τελική πληρωμή.

 Ακολούθως, σε περίπτωση επιβολής από το Δημόσιο κατασχέσεων σε τραπεζικούς λογαριασμούς εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων ως τρίτων, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και ποσά κοινοτικών επιδοτήσεων ή χρηματοδοτήσεων, ο φορέας της κατάθεσης (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), ο οποίος γνωρίζει την προέλευσή της καθώς και το είδος των ενισχύσεων, οφείλει να ενημερώνει τα πιστωτικά ιδρύματα για το ακατάσχετο αυτών καθώς και για το νομοθετικό πλαίσιο που ρητά το προβλέπει.

 Τέλος, με την αρ. 465/1999 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) που έγινε αποδεκτή από τον Υφυπουργό Οικονομικών κρίθηκε ότι δεν υπόκεινται υπό προϋποθέσεις σε κατάσχεση επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χρηματικές ενισχύσεις που αποσκοπούν στην υπό του δικαιούχου εις το μέλλον ενέργεια συγκεκριμένης επένδυσης ή στην επίτευξη συγκεκριμένου έργου ή αποτελέσματος. Το ίδιο ισχύει και για τις ενδιάμεσες καταβολές που αποσκοπούν στη διατήρηση ή συνέχιση κάποιου κοινοτικού προγράμματος, η στέρηση των οποίων με κατάσχεση ή συμψηφισμό θα οδηγούσε σε αδυναμία εκτέλεσης του οικείου κοινοτικού προγράμματος και σε άρνηση περαιτέρω χρηματοδότησης ή σε ενδεχόμενη αναζήτηση των ενδιάμεσων καταβολών."


Πηγή: Taxheaven 

Ρύθμιση 12 δόσεων για τις οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές του 2016 για αγρότες, δικηγόρους, μηχανικούς.


Ο υφυπουργός Εργασίας κος Τ.Πετρόπουλος μίλησε στην εκπομπή του Γ.Αυτιά για το ασφαλιστικό και μεταξύ άλλων τόνισε ότι : «Θα δώσουμε την δυνατότητα καταβολής στην διάρκεια του έτους των οφειλών που διαμορφώθηκαν στο έτος 2016 σε 12 μήνες, ενώ πριν ήταν σε μια δόση. Επομένως αντί να πληρώσουν οι συγκεκριμένοι ασφαλισμένοι (δικηγόροι,μηχανικοί, αγρότες)  με μια και έξω τις οφειλές θα τις πληρώσουν σε 12 δόσεις.»
Επιπλέον ανέφερε ότι «θα διατηρήσουν και τις άλλες ρυθμίσεις που έχουν (100 δόσεις κλπ) ακόμα και εάν δεν κατέβαλαν μέσα στον Δεκέμβρη εισφορά τέτοια.»

Πηγή: Taxheaven 

Τετάρτη, 4 Ιανουαρίου 2017

443 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας


Την προκήρυξη, την άλλη εβδομάδα, του μέτρου «Βιολογικές Καλλιέργειες» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020 ανήγγειλαν σήμερα σε συνέντευξη τύπου ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Βαγγέλης Αποστόλου, ο Αναπληρωτής Υπουργός Γιάννης Τσιρώνης και ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων Χαράλαμπος Κασίμης.

Με το συγκεκριμένο μέτρο ενισχύονται γεωργοί και κτηνοτρόφοι, είτε για να μετατρέψουν την συμβατική τους εκμετάλλευση σε βιολογική, είτε για να διατηρήσουν την ήδη υφιστάμενη βιολογική τους εκμετάλλευση.

Το συνολικό ύψος των πιστώσεων που θα προκηρυχθούν ανέρχεται στα 443 εκατ. ευρώ Δημόσιας Δαπάνης (Εθνική και Κοινοτική Συμμετοχή).

Παράλληλα ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης έδωσε στοιχεία για την πορεία υλοποίησης του ΠΑΑ.
Σύμφωνα με αυτά, το τελικό ποσοστό απορρόφησης για το 2016 έφτασε στο 16% και το συνολικό ποσό θα ξεπεράσει τα 620 εκατ. ευρώ.

Ανακοίνωσε, δε, ότι μετά τα μέτρα της εξισωτικής αποζημίωσης, των νέων γεωργών των Τοπικών Προγραμμάτων Leader και της βιολογικής καλλιέργειας, θα ακολουθήσουν πολύ σύντομα, το μέτρο της Κατάρτισης των Νέων Γεωργών, το μέτρο της Μεταποίησης και εμπορίας γεωργικών προϊόντων και η προκήρυξη για τα Σχέδια Βελτίωσης.

Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου, «Η στροφή στην ποιότητα, στα πιστοποιημένα προϊόντα, αλλά και ειδικά στη βιολογική παραγωγή, είναι μια στρατηγική επιλογή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης στην προσπάθεια παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης του αγροτικού τομέα. Είναι η αιχμή του δόρατος για να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και να περάσουμε σε μια εξωστρεφή και ανταγωνιστική γεωργία και κτηνοτροφία.

Σε αυτό το πλαίσιο, δεν αρκεί η ενίσχυση της βιολογικής παραγωγής μέσω του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης. Ανασυντάσσουμε ταυτόχρονα ολόκληρο το φάσμα λειτουργίας του χώρου, τη διαδικασία ελέγχου και πιστοποίησης, την ίδια τη λειτουργία των οργανισμών πιστοποίησης, έτσι ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να είναι σίγουρος ότι εκείνο που πληρώνει ως βιολογικό είναι πράγματι βιολογικό».

Από την μεριά του ο Αν. Υπουργός ΑΑ&Τ, Γιάννης Τσιρώνης, σημείωσε ότι η Ελλάδα, λόγω και της γεωγραφίας της, θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί το συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει στην παραγωγή βιολογικών προϊόντων, ενώ ευχήθηκε σε μερικά χρόνια, με τις σωστές πολιτικές, να αποτελέσει η χώρα μας ένα βιολογικό περιβόλι όπου τα προϊόντα μας να διατηρούν ανταγωνιστική θέση στις εξειδικευμένες αγορές. Όσο αφορά στο νέο Μέτρο για τις βιολογικές καλλιέργειες, ο Αν. Υπουργός ανέφερε ότι με την εφαρμογή του διευκολύνει τη διαφάνεια ενώ παράλληλα, με την πιστοποίηση της ετικέτας και τους ελέγχους, ενισχύει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών για την αγορά βιολογικών προϊόντων. Επίσης, δίνει λύση στο ζήτημα της πολυκαλλιέργειας και της συγκαλλιέργειας, πρακτικές που είναι στην φύση της βιολογικής καλλιέργειας και μέχρι τώρα υπήρχαν κωλύματα στην επιδότησή τους.

Τέλος, ο Γιάννης Τσιρώνης τόνισε ότι ο στόχος είναι να εξυπηρετηθούν οι αγρότες και οι αγρότισσές μας, με τους οποίους προηγήθηκαν πολλές συναντήσεις προκειμένου να χαραχθεί η στρατηγική του Υπουργείου στον τομέα της βιολογικής γεωργίας.


Πηγή: Taxheaven 

Τρίτη, 3 Ιανουαρίου 2017

Επίδομα ΟΑΕΔ 500 Ευρώ απο 1/1/2017: Ποιοι οι 700.000 δικαιούχοι


Το πρόγραμμα για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης του ΟΑΕΔ εφαρμόζεται πιλοτικά σε 30 δήμους και ωφελούνται περίπου 35.000 νοικοκυριά. Από 1/1/2017 το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης επεκτείνεται παντού με αποτέλεσμα να υπολογίζεται ότι συνολικά θα έχουν οφέλη περίπου 700.000 άτομα.

Τα ποσά ξεκινούν από 200 ευρώ το μήνα και φτάνουν ως και τα 500 ευρώ το μήνα ανάλογα με τα μέλη της οικογένειας.

Λαμβάνονται υπόψη και περιουσιακά στοιχεία, αλλά και πιθανά εισοδήματα ανά έτος.

Από 1-1-2017 αρχίζει, σε πανελλαδικό επίπεδο, η κατάθεση των αιτήσεων για τo Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).Το επίδομα Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης θα δοθεί σε 700.000 δικαιούχους (εξασφαλίστηκαν 760 εκατ. ευρώ) που ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

Το ανώτατο ποσό της εισοδηματικής ενίσχυσης αντιστοιχεί σε 200 ευρώ το μήνα για έναν ενήλικα και σε 400 ευρώ για τετραμελή οικογένεια.

Οι αιτούντες θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση αυτοπροσώπως στα ΚΕΠ ή στις υπηρεσίες Κοινωνικής Πρόνοιας των δήμων.Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης
Εναλλακτικά θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση για το πρόγραμμα χρησιμοποιώντας την ηλεκτρονική αίτηση που είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του ΚΕΑ (keaprogram.gr).

Η ένταξη των δικαιούχων στο ΚΕΑ μπορεί να γίνεται ανά πάσα στιγμή με κριτήριο το εισόδημά τους των τελευταίων έξι μηνών.

Όπως αναφέρουν «Τα Νέα», το όριο εισοδήματος για ένταξη στο πρόγραμμα ποικίλλει ανάλογα με το μέγεθος του νοικοκυριού.

Ένα άτομο που διαμένει μόνο του θα μπορεί να ενταχθεί στο πρόγραμμα αν το εισόδημά του κατά τους έξι μήνες πριν από την υποβολή της αίτησης ήταν κάτω από 1.200 ευρώ (δηλαδή 200 ευρώ ανά μήνα κατά μέσο όρο).

Τετραμελές νοικοκυριό το οποίο αποτελείται από το σύζυγο, τη σύζυγο και δύο ανήλικα παιδιά θα μπορεί να ενταχθεί στο πρόγραμμα ΚΕΑ μόνο αν το συνολικό εισόδημά του είναι κάτω από 2.400 ευρώ κατά τους έξι μήνες πριν από την υποβολή της αίτησης.

Εκτός από τη διαμονή και το εισοδηματικό κριτήριο, η φορολογητέα αξία των ακινήτων που ανήκουν στο πρόσωπο που υποβάλλει αίτηση ατομικά δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 90.000 ευρώ.

Για ένα τετραμελές νοικοκυριό αποτελούμενο από τον σύζυγο, τη σύζυγο και δύο ανήλικα παιδιά, η φορολογητέα αξία των ακινήτων δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 135.000 ευρώ (για κάθε επιπλέον μέλος το όριο για τη φορολογήσιμη ακίνητη περιουσία αυξάνεται κατά 15.000 ευρώ).

Η μέγιστη φορολογητέα αξία των ακινήτων για κάθε νοικοκυριό είναι 150.000 ευρώ.

Οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης θα έχουν παράλληλα και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανασφάλιστων, παροχή σχολικών γευμάτων για τα παιδιά και κοινωνικό τιμολόγιο σε ρεύμα και νερό.

Η πλατφόρμα του ΚΕΑ θα είναι συνδεδεμένη με όλα πληροφοριακά συστήματα και θα είναι πολύ εύκολο να συμπληρωθεί.

Με την ολοκλήρωση της συμπλήρωσής της θα γίνεται γνωστό στον αιτούμενο αν δικαιούται να ενταχθεί στο πρόγραμμα.


Πηγή: kalimeraellada.gr